- Błąd
Hybrydowe Vengi w Poznaniu
- wtorek, 27 sierpnia 2013
Podczas czwartej rundy Kia Lotos Race w Poznaniu, ścigali się również zawodnicy włoskiego pucharu wyścigowego Green Hybrid Cup. W specjalnie przygotowanych, gazowo-elektrycznych autach Kia Venga, zasiadło 15 kierowców.
Puchar jest organizowany przez producenta instalacji gazowych firmę BRC oraz Kia Motors Italia. Seria z półwyspu Apenińskiego po raz pierwszy zawitała do naszego kraju. Puchar organizowany jest już trzeci sezon i planowany jest z tym samym modelem samochodu jeszcze na rok 2014.
Liderem tabeli punktowej GHC jest Alessandra Brena, która startowała autem VIP-owskim w obu biegach czwartej rundy Mistrzostw Polski Kia Picanto. Był to zatem dla niej bardzo pracowity weekend.
O ile w stawce doświadczonych i znających Picanto kierowców Kia Lotos Race nie odniosła spektakularnego sukcesu, zajmując odpowiednio 21 i 15 miejsce, to w Vengach poszło jej zdecydowanie lepiej. Najpierw wygrała sobotni wyścig Green Hybrid Cup, a w niedzielę, przesiadając się wprost z Picanto i startując z 8 miejsca dotarła do mety trzecia.
Dzięki temu na dwie rundy przed końcem włoskiej rywalizacji umocniła się na pozycji lidera cyklu. Zawodnicy startujący w tym pucharze rywalizują o główną nagrodę jaką jest Kia Picanto.
Uczestnicy Green Hybrid Cup w tym sezonie ścigają przede wszystkim na włoskich torach (Misano, Franciacorta, Mugello, Vallelunga i Varano), ale raz startowali w Niemczech na Nurburgringu i raz odwiedzili tor Poznań. W stawce 15 zawodników są debiutanci, lecz stałym uczestnikiem cyklu jest też jego nestor i gwiazda – Arturo Merzario.
Samochody biorące udział w Green Hybrid Cup przygotowane są w całości przez organizatorów cyklu. Z seryjnych Veng pozostaje w nich w zasadzie karoseria i czterocylindrowy, 16-zaworowy silnik o pojemności 1,6 l. Pozostałe elementy zostają poddane modyfikacjom, niezbędnym dla tego pucharu.
Po pierwsze przebudowaniu podlega jednostka napędowa, którą wyposażono w instalację gazową firmy BRC, oraz nowa jednostkę sterującą i sportowy kolektor. Silnik w takiej konfiguracji rozwija moc 130 KM. Współpracuje z nim 6-biegowa, sekwencyjna przekładnia Quaife.
W karoserii zostaje zabudowany 48 l zbiornik na gaz płynny LPG. Wymieniona jest oryginalna instalacja elektryczna.
Przebudowana zostaje całkowicie tylna oś samochodu, a to z powodu zainstalowania dwóch silników elektrycznych o łącznej mocy 25 KM napędzających tylne koła. Silniki elektryczne zasilane są za pośrednictwem układu odzyskiwania energii KERS. Dodatkową moc kierowcy mogą wykorzystać w limitowanym czasie podczas każdego okrążenia wyścigu.
Modyfikacje obejmują także nadwozie samochodu (m.in. pakiet aerodynamiczny, poliwęglanowe szyby, wyposażenie sportowe, karbonowa deska rozdzielcza) oraz zawieszenie (regulowane Bilstein) i układ hamulcowy (AP Racing z sześciotłoczkowymi zaciskami i tarczami wentylowanymi o średnicy 332 z przodu i 320 mm z tyłu). Tak przygotowane Kia Venga wyposażane są w 17” obręcze ze stopów lekkich i drogowe opony Yokohama. Minimalna masa samochodu określona jest na 1135 kg.
Pucharu Green Hybrid Cup funkcjonuje na zasadzie użyczenia kierowcy samochodu do startu. Pełen sezon w hybrydowej Vendze to koszt 20 000 euro. W tej cenie zawodnicy otrzymują sesje testową przed sezonem i miejsce w aucie na wszystkie wyścigi. Samochody są obsługiwane wyłącznie przez serwis organizatora i transportowane przez niego na wszystkie rundy. Przed każdą z nich przeprowadzane jest losowanie samochodów, a następnie mechanicy montują odpowiedni fotel do wylosowanego przez zawodnika auta. Po stronie kierowców jest też naturalnie pokrycie kosztów ewentualnych napraw uszkodzeń, jakie mogą powstać podczas wyścigu.
« poprzednia | następna » |
---|
Test: Kia Venga 1.4 - 90 KM
Na polskim rynku Venga zadebiutowała w 2010 roku i już na dobre się tu zadomowiła. O popularności บาคาร่า tego modelu świadczą wyniki sprzedaży Kia, które ostatnio publikowaliśmy. Zaraz po modelu Sportage jest to najchętniej kupowany model tego producenta.
Więcej … Test: Kia Venga 1.4 - 90 KMGOŚCIMY
Naszą witrynę przegląda teraz 4 gościKia Rio kiedyś i dziś – historia modelu.
Dziś sięgamy do początków istnienia modelu Rio. Przedstawimy ewolucję konstrukcyjną jaką przeszedł ten model i drogę od przeciętnego samochodu do najlepiej sprzedającego się modelu w klasie małych samochodów a także zdobywcy wielu prestiżowych wyróżnień za design.
Więcej … Kia Rio kiedyś i dziś – historia modelu.