Reklama

NASI PARTNERZY

Reklama

Test Kia cee’d 1,6 GDI

Test Kia cee’d 1,6 GDI

Kia w rekordowo krótkim czasie dogoniła europejskich konkurentów. Nowy cee’d oferuje przestronną karoserię, cichy i mocny silnik wysokoprężny oraz mnóstwo nowych systemów wspierających kierowcę, a mimo to jego cena pozostaje konkurencyjna.

 

Kia cee’d 1,6 GDI - pierwsza jazda

Kia cee’d 1,6 GDIOd początku maja w polskich salonach dostępna jest już druga generacja popularnego modelu  cee’d. Po niedawnych debiutach modeli Sportage, Optima czy Rio, jest to kolejny model, który zaskakuje nas stylistyką i jakością wykonania.

Widać, że koreańska marka w ciągu kilku ostatnich lat wykonała ciężką pracę aby zmienić swój wizerunek i osiągnąć obecną pozycję. Bardzo w tym pomogło pozyskanie Petera Schreyera, byłego projektanta Audi i Volkswagena. To pod jego kierownictwem powstała nowa Kia cee’d. Nowy model został zaprojektowany od podstaw w centrum projektowym w Russelheim a produkowany jest w słowackiej fabryce w Żylinie. Tym samym najnowsze samochody Kia są teraz bardziej europejskie niż koreańskie.

Kia cee’d

Samochód do jazd testowych został użyczony przez AUTO SALON SOLEY z Radlina - autoryzowanego dealera Kia Motors Polska. Otrzymałem cee’da z silnikiem 1,6 GDI o mocy 135KM z manualną 6-biegową skrzynią biegów i pakietem wyposażenia w wersji L. Samochód dodatkowo był wyposażony w system bezkluczykowego otwierania i uruchamiania samochodu KiaSmartKey. Pakiet funkcjonalny zawierający wygląd zegarów deski rozdzielczej KiaSupervisionCluster z wyświetlaczem LCD w środkowej tubie. Regulowany podłokietnik z nawiewami dla pasażerów na tylnej kanapie. Automatyczny system parkowania równoległego KiaAutoParkAssist z funkcją wykrywania wolnej przestrzeni parkingowej.

Kia cee’d wyświetlacz

Nadwozie

W porównaniu do swojego poprzednika, nowy cee’d jest bardziej wyrazistym autem. Grill typu tiger nose stosowany w najnowszych modelach staje się elementem, dzięki któremu od razu poznajemy z jaką marką mamy do czynienia. Wąskie, szerokie reflektory, przetłoczenia na masce i wysoko poprowadzona dolna linia bocznych okien sprawiają, że samochód wygląda naprawdę dobrze. Zmianie uległy również wymiary. Nowy cee’d jest dłuższy i niższy od swojego poprzednika a przy niezmienionej szerokości zwiększono rozstaw kół. Wszystkie te zmiany razem z 16-calowymi aluminiowymi felgami nadają mu bardziej sportowego charakteru.

Kia cee’d

Wnętrze

Kiedy tylko zająłem miejsce w samochodzie, byłem pozytywnie zaskoczony. Wiele uwagi poświęcono zaprojektowaniu i wykończeniu wnętrza. Zastosowano materiały bardzo dobrej jakości a do dokładności montażu również nie można mieć żadnych zastrzeżeń. Kształt tablicy przyrządów podobny jest do tego stosowanego w Kia Optima, czyli w modelu wyższej klasy. Konsola centralna została skierowana w kierunku kierowcy a  przyciski ergonomicznie rozplanowane.

Tablica przyrządów została umieszczona w trzech chromowanych tubach. W testowanej wersji w miejscu analogowego prędkościomierza znajdował się kolorowy wyświetlacz. The professional company homegrownwealth provides all the information on adsense.  Opcja ta daje możliwość wyświetlania aktualnej prędkości, chwilowego i średniego spalania, informacji z komputera pokładowego a także informacji z czujników parkowania.

Naszpikowana elektroniką kierownica jest wyposażona w wiele ciekawych opcji. Elektryczne wspomaganie kierownicy KiaFlexSteer, które jest standardem w wersji wyposażenia L, oferuje zmienną siłę wspomagania z trzema trybami pracy: Comfort, Normal i Sport.

KiaFlexSteer

Regulacja kierownicy w dwóch płaszczyznach a także wyprofilowane fotele pozwalają zająć odpowiednią, wygodną pozycję. Jazda nowym cee’dem okazała się komfortowa i przyjemna. Poruszaliśmy się głównie po mieście aby ocenić pracę układu kierowniczego, zachowanie w zakrętach oraz widoczność. Trzeba przyznać, że cee’d jest bardzo dobrze wyciszony. Nawet przy większych prędkościach wewnątrz panuje cisza. Silnik jest dopiero słyszalny przy dynamicznym przyspieszaniu a na postoju tylko wskazówka obrotomierza przypomina nam o tym, że jest włączony. Samochód bardzo dobrze radzi sobie z dziurawymi polskimi drogami. Nawet przy przejeżdżaniu przez większe nierówności wszystko jest dobrze tłumione a do kabiny nie dochodzą żadne hałasy. To dzięki nowemu mocowaniu do ramy pomocniczej niezależnego zawieszenia (przednie na kolumnach MacPherson i tylne w układzie multi-link), które w wyniku poszerzenia rozstawu kół − zapewnia odczuwalną poprawę charakterystyki jezdnej i komfortu prowadzenia.

Napęd

Na naszym rynku Kia cee'd dostępna jest z czterema silnikami. Dwa benzynowe: 1,4 DOHC o mocy 100 KM oraz 1,6 GDI o mocy 135 KM oraz silniki diesla: 1,4 CRDi / 90 KM i 1,6 CRDi w dwóch wariantach mocy 110 i 128 KM.

Kia cee'd 1,6 GDI

Miałem okazję zobaczyć jak w nowym cee’dzie sprawdza się benzynowy silnik o mocy 135 KM i momencie obrotowym 164 Nm przy 4850 obr/min. Silnik z bezpośrednim wtryskiem i zmiennymi fazami rozrządu dobrze radzi sobie z przyśpieszaniem już przy 2 tys. obr/min. Przy mocniejszym dociśnięciu gazu szybko wkręca się na obroty i dynamicznie przyśpiesza. Cee’d z tym silnikiem pierwszą setkę osiąga w 9,9 s a prędkość maksymalna 195 km/h. Zużycie paliwa podawane przez producenta to 5,8 l/100 km. To bardzo mało jak na silnik o takich możliwościach, ale trzeba mieć na uwadze, że realne zużycie paliwa będzie nieznacznie większe.

Ceny

Za najtańszy samochód trzeba zapłacić 49 990 zł. Tyle kosztuje cee’d z benzynowym silnikiem o pojemności 1,4 litra i mocy 100 KM, 6-stopniową ręczną skrzynią biegów i wyposażeniem w najniższej wersji S. W standardzie dostaniemy już m.in.: przednie i boczne poduszki powietrzne, ESP, komputer pokładowy, radio, centralny zamek, elektrycznie sterowane szyby przednie i lusterka. Dopłaty wymaga lakier metalizowany – 1900 zł i klimatyzacja manualna – 3500 zł.

Testowana przez nas wersja z silnikiem 1,6 / 135 KM w wersji wyposażenia L kosztuje 68 990 zł. Od tej wersji standardem są już światła do jazdy dziennej wykonane w technologii LED, funkcja statycznego doświetlania zakrętów, tylne lampy wykonane w technologii LED, światła mijania włączane czujnikiem zmierzchu. Automatyczna dwustrefowa klimatyzacja, wspomaganie układu kierowniczego o zmiennej sile, elektrycznie składane lusterka zewnętrzne z funkcją kierunkowskazów, czy chromowane obramowanie szyb bocznych.

Podsumowanie

Nowemu cee’dowi przyjdzie się zmierzyć z takimi wymagającymi konkurentami jak Golf, Focus czy Astra. Klientów będzie chciał do siebie przekonać gwarancją na 7-lat lub 150 000 km, która przechodzi bez ograniczeń na kolejnych właścicieli, nowoczesnym designem, dużą możliwością personalizacji poprzez dodatkowe opcje a także dobrym wyposażeniem z zakresu bezpieczeństwa. Dzięki temu nowa Kia cee’d to poważna propozycja w segmencie samochodów kompaktowych.

Zapraszamy do obejrzenia galerii zdjęć oraz dyskusji na naszym forum Kia.

Fanklub Kia to serwis prowadzony przez entuzjastów niezależny od Kia Motors Polska. Na naszych stronach publikujemy najnowsze informacje, opisy poszczególnych modeli, testy oraz ciekawostki dotyczące samochodów marki Kia. Umieszczone na stronie znaki towarowe użyte są wyłącznie w celach informacyjnych i stanowią własność ich producentów.

Na salonie samochodowym w Pekinie, Kia zaprezentowała model nowego minivana o nazwie Grand VQ-R. Jest to model ze zwiększonym rozstawem osi, który powstał na bazie Kia Carnival. Będzie on dostępny od września tylko na chińskim rynku.