Reklama

NASI PARTNERZY

Reklama

Kia Venga 1.4 - 90 KM

Kia Venga testKia Venga na polskim rynku zadebiutowała w 2010 roku i już na dobre się tu zadomowiła. To kolejne auto koreańskiego producenta, które zostało zaprojektowane z myślą o europejskim rynku i tutaj też jest produkowane.

 

Maciej Ziemek gościem Kia Lotos Race na torze Lausitzring

Maciej ZiemekJednym z gości Kia Lotos Race na torze Lausitzring był Maciej Ziemek, redaktor naczelny Auto Motor i Sport. Oto jego opinia zza kierownicy wyścigowego Picanto.

 Gdy w 2008 roku zostałem zaproszony do wzięcia udziału Kią Cee'd w wyścigu na torze w Brnie, byłem pewien, że na jednorazowym występie się skończy. Rok później było jednak Brno nr 2, a w 2010 r. – Brno już nr 3. W tym samym roku miałem również przyjemność wziąć udział w wyścigu rozpoczynającym sezon – na torze Hungaroring.

Po 4 startach apetyt na regularne ściganie rośnie. Żaden normalny facet nie odmawia sobie takiej przyjemności! Kombinezon, kask i cały wyścigowy „garnitur” czekały w pogotowiu. Czekały ponad rok. Powodem przerwy nie była moja nagła niechęć do ścigania, ale... program szukania młodych zdolnych kierowców, czyli Kia Lotos Race. Chwała Kii za taką inicjatywę, ale z tą przerwą to była przesada! Na szczęście, Kia nie zrezygnowała ze ścigania, jedynie zawiesiła wyścigi. Miło teraz słyszeć, że osobom ze strony Kii – zaangażowanym w projekt KLR – też go brakowało.

Maciej Ziemek

W czasie rocznej przerwy, bez pośpiechu i w zaciszu warsztatu, przygotowywano nową wyścigową broń. Broń mniejszego kalibru, słabszą, ale za to lżejszą i znacznie tańszą niż Cee’d. I, oczywiście, tak samo profesjonalnie przygotowaną.

Głód życiodajnych emocji – pojawiających się zawsze wtedy, gdy człowiek wbija się w fotel idealnie dopasowany do ciała, na dobre i na złe „wiąże” się z nim za pomocą 5-punktowych pasów bezpieczeństwa, a dookoła ma klatkę bezpieczeństwa – zżerał mnie od środka przez cały sezon. Warto było czekać! Nieważne, że nowa wyścigowa broń Kii jest napędzana 1,2-litrowym silnikiem, rozwijającym moc 85 KM. Przy niewielkiej masie własnej auta – wynoszącej jedynie 840 kg – mocy wystarcza, aby przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmowało mniej niż 10 s, a prędkość maksymalna oscylowała na poziomie 190 km/h.

Maciej Ziemek

Na torze Lausitzring i tak nie ma aż tak długich prostych, aby Kia Picanto mogła rozwinąć maksymalną prędkość. Pod koniec prostej startowej, w miejscu pomiaru prędkości, najszybsi osiągali 150 km/h. Też niemało. Istotne jest to, że – z wyczynowym zawieszeniem Bilsteina i z geometrią kół nastawioną na „maximum attack” – na krętych odcinkach toru, których na Eurospeedway Lausitz nie brakuje, mała wyścigówka o sztywnej konstrukcji zapewniała świetną precyzję prowadzenia i dawała ogromne poczucie bezpieczeństwa. Do pełni szczęścia na torze brakuje jedynie nieco bardziej bezpośredniego układu kierowniczego. Całość jest jednak SUPER! W realnym świecie nie ma samochodu, który za tak niewielkie pieniądze zapewniałby tak wiele przyjemności z jazdy i gwarantował na torze prawdziwe wyścigowe emocje.

Przekonali się o tym nie tylko zawodnicy, ale również kibice licznie zgromadzeni na trybunach. Ci, którzy wytrwali do końca – wcześniej podziwiając zmagania szybszych i zdecydowanie szybszych aut niż Picanto – zobaczyli, że rozmiar i moc samochodu wyścigowego nie mają znaczenia. Liczy się duch walki zawodników, który sprawił, że tyle manewrów wyprzedzania ile było w czasie, gdy na torze królowały Kie Picanto, nie było podczas całego wyścigowego weekendu. I o to chodzi!

Fanklub Kia to serwis prowadzony przez entuzjastów niezależny od Kia Motors Polska. Na naszych stronach publikujemy najnowsze informacje, opisy poszczególnych modeli, testy oraz ciekawostki dotyczące samochodów marki Kia. Umieszczone na stronie znaki towarowe użyte są wyłącznie w celach informacyjnych i stanowią własność ich producentów.

Brytyjski kierowca wyścigowy Ben Collins, znany także miłośnikom telewizyjnego programu BBC „Top Gear” jako Stig, wsiadł do Kia Picanto przygotowanego do tegorocznych Wyścigowych Mistrzostw Polski. Auto będzie jednym z bohaterów nagrywanej obecnie serii magazynu motoryzacyjnego „Automaniak” emitowanego w TVN Turbo.