Reklama

NASI PARTNERZY

Reklama

Kia Venga 1.4 - 90 KM

Kia Venga testKia Venga na polskim rynku zadebiutowała w 2010 roku i już na dobre się tu zadomowiła. To kolejne auto koreańskiego producenta, które zostało zaprojektowane z myślą o europejskim rynku i tutaj też jest produkowane.

 

Hybrydowa Kia Optima wkrótce na Polskim rynku

Hybrydowa Kia OptimaKia Optima Hybrid to nowoczesny sedan o dużej mocy  oraz doskonałych osiągach i niskim poziomie zużycia paliwa i emisji CO2.

2,0-litrowa Kia Optima Hybrid produkowana jest w Korei  z przeznaczeniem wyłącznie na rynki Europy jako zwiastun nowych technologii, które pojawią się w także w innych modelach produkcyjnych w okresie najbliższej dekady. Model 2,0-litrowy powstał na bazie wersji Optima Hybrid 2.4, oferowanej klientom w Ameryce  Północnej, Kanadzie i Korei.

Awansując markę Kia jeszcze dalej w kierunku ery „EkoDynamiki”, mierząca 4,85 m długości Optima Hybrid jest pierwszym samochodem z napędem benzynowo-hybrydowym w europejskim segmencie „D”

„Nowa Optima Hybrid łączy w sobie to, co najlepsze ze świata osiągów i oszczędności paliwa. Oprócz niskiej emisji spalin jest to także najlepiej przyspieszająca Optima z automatyczną skrzynią biegów” − mówi Benny Oeyen, wiceprezes ds. marketingu i planowania produktu Kia Motors Europe. „Poszerzając gamę Optimy w Europie o model hybrydowy, dajemy klientom możliwość wyboru zespołu napędowego zgodnego z najnowszymi trendami światowymi. Nasz pierwszy hybrydowy samochód produkcyjny dla Europy jest dowodem na doskonałość inżynierii i zaawansowanej technologii” − dodaje Benny Oeyen.

W Optimie Hybrid 2.0 zastosowano innowacyjny system konstrukcji pozwalający uzyskać unikalną harmonię osiągów (moc 190 KM, przyspieszenie 0-100 km/h w ciągu 9,4 sekund i prędkość maksymalną 192 km/h) z wiodącą w tej klasie pojazdów oszczędnością zużycia paliwa (5,4 l/100 km) oraz niską emisją CO2 wynoszącą                   125 g/km.

Hybrydowa Kia Optima

Silnik benzynowy współpracuje, za pośrednictwem specjalnego zespołu sprzęgającego, z niewielkim silnikiem elektrycznym i napędza koła przednie poprzez sześciostopniową automatyczną skrzynię biegów bez tradycyjnej przekładni hydrokinetycznej. Zespół sprzęgający pozwala na odłączenie jednostki benzynowej, umożliwiając „zero-emisyjną” jazdę w trybie pełnego napędu elektrycznego. Warto podkreślić, iż konfiguracja systemu nie wymaga stosowania silnika elektrycznego ani generatora prądowego o większej  mocy, czyli urządzeń zwiększających masę i koszt produkcji pojazdu. Kia Optima Hybrid wyposażona jest ponadto w system stop/start Kia HSG (odpowiednik systemu ISG stop/start stosowanego w samochodach z konwencjonalnym napędem spalinowym), który minimalizuje zużycie paliwa podczas postojów, a więc również i emisję spalin.

Automatyka i przyjemność z jazdy na co dzień

Bez względu na warunki drogowe w trakcie codziennej eksploatacji samochodu napęd hybrydowy działa automatycznie i niezauważalnie dla kierowcy i pasażerów. Ruszając z miejsca, Kia Optima Hybrid korzysta napędu elektrycznego (Electric Mode) w zakresie prędkości do 100 km/h. Wraz ze wzrostem prędkości jazdy, hybrydowy rozrusznik/generator (HSG) uruchamia jednostkę spalinową, pozwalając jej na przejęcie napędu samochodu. W tym momencie silnik elektryczny przełącza się w tryb hybrydowy i pracuje jako napęd wspomagający (podczas intensywnego przyspieszania lub jazdy pod górę) oraz generator prądowy (podczas spokojnej jazdy lub hamowania), ładujący w miarę potrzeby baterię akumulatorów litowo-polimerowych.

Hybrydowa Kia Optima

W przypadku zatrzymania pojazdu na czas dłuższy niż kilka sekund, pracujący silnik spalinowy zostaje automatycznie wyłączony celem wstrzymania emisji szkodliwych spalin. Podczas hamowania silnik elektryczny przetwarza energię kinetyczną w energię elektryczną, która uzupełnia stan baterii akumulatorów. Rozrusznik HSG działa także jako generator prądowy, doładowujący akumulatory w miarę potrzeby  podczas postoju.

Zastosowany w samochodzie Kia Optima Hybryd układ napędu hybrydowego składający się z 30 kW synchronicznego silnika elektrycznego IPM (moc 40 KM i moment obrotowy 205 Nm) oraz jednostki benzynowej − o łącznej mocy 190 KM daje w efekcie niezwykle płynną i komfortową jazdę.

Nowoczesne akumulatory i optymalizacja jednostki benzynowej

Oferując samochód Optima Hybrid, Kia jest pierwszym producentem motoryzacyjnym (we współpracy z firmą Hyundai), który zastosował akumulatory litowo-polimerowe w pojeździe produkowanym seryjnie. Dzięki opracowanej wspólnie z LG Chem technologii, akumulatory litowo-polimerowe są o 20 procent lżejsze i mają o 40 procent mniejszą objętość niż tradycyjne baterie niklowo-wodorkowe. Ich czas wyładowania jest o 25 procent dłuższy przy optymalnych proporcjach pomiędzy oddawaną mocą, gęstością energetyczną a stabilnością termiczną. Z uwagi na niezawodność działania akumulatory litowo-polimerowe Optimy Hybrid objęte są 7-letnią  gwarancją fabryczną Kia z limitem 150 000 km.

Hybrydowa Kia Optima

Wykorzystując dodatkowy, dostępny w sposób natychmiastowy i ciągły moment obrotowy silnika elektrycznego, Kia Optima Hybrid zużywa o 10 procent mniej paliwa w cyklu mieszanym, 28 procent mniej w cyklu miejskim i emituje o 21 procent mniej dwutlenku węgla niż konwencjonalna Optima 1.7D  z automatyczną skrzynią biegów. 

Pod kątem współpracy z napędem hybrydowym dokonano także modyfikacji standardowej sześciostopniowej automatycznej skrzyni biegów. Tradycyjną przekładnię hydrokinetyczną zastąpiono silnikiem elektrycznym i pompą oleju o wysokiej wydajności. Efektem zmian jest możliwość działania w trybie napędu elektrycznego (EV), zwiększony stopień odzysku energii kinetycznej w czasie hamowania i wyraźnie większa precyzja pracy  

Ultra-niskie opory aerodynamiczne

Ciesząca się szerokim uznaniem stylizacja konwencjonalnej Optimy została dla wersji hybrydowej poddana zabiegom optymalizacyjnym pod kątem redukcji oporów powietrza. Zastosowano wygładzone aerodynamicznie zderzaki, progi nadwozia i panele   nadwozia, lekkie i aerodynamiczne obręcze kół, spojler  pokrywy bagażnika oraz nową osłonę chłodnicy z aktywną przesłoną, zamykającą się wraz ze wzrostem prędkości. Rozwiązana te pozwoliły obniżyć współczynnik oporu aerodynamicznego Cd z 0,29 do ultra-niskiego 0,26.

We wnętrzu dominuje specjalny zestaw wskaźników Supervision Instrument Cluster −  prezentujący pracę zespołu hybrydowego, nowa konsola centralna, oraz nowy wystrój siedzeń i paneli drzwi. Swą wyjątkową objętość kabina pasażerska hybrydowej Optimy zawdzięcza pokaźnemu rozstawowi osi (2795 mm), z największą w tej klasie pojazdów przednią przestrzenią na głowę i nogi kierowcy oraz pasażera

DANE TECHNICZNE

Nadwozie i napęd

Czterodrzwiowe, pięciomiejscowe typu sedan (segment D), konstrukcja stalowa, samonośna. Hybrydowy zespół napędowy (silnik benzynowy/elektryczny), zabudowany poprzecznie z przodu, napędzane koła przednie za pośrednictwem sześciostopniowej przekładni automatycznej.

Silnik benzynowy 2.0 o mocy 150 KM              

Typ/pojemność                                 Nu, MPI, 4-cylindrowy rzędowy, 16-zaworowy DOHC o zmiennych fazach rozrządu (CVVT) / 1999 cm3 

Moc maksymalna/                            150 KM (110 kW) przy 6000 obr/min/

moment maksymalny                       180 Nm przy 5000 obr/min

Średnica cylindra x skok tłoka        81,0 x 97,0 mm

Stopień sprężania                            12,5:1

 

Silnik elektryczny  270 VDC o mocy 40,2 KM

Typ/rodzaj                             synchroniczny IPM (wewnętrzny magnes stały)

Moc/moment maks.             40,2 KM (30 kW) przy 1400-6000 obr/min / 205  Nm przy                0-1400 obr/min

Moc łączna 

Moc maksymalna                 190,2 KM (140 kW) przy 6000 obr/min

Skrzynia przekładniowa 

Automatyczna                       6-stopniowa  (tryb automatyczny i sportowy)

Bateria akumulatorów 

Typ/rodzaj                             litowo-polimerowe 

Napięcie/pojemność           270 V / 5,3 Ah

Moc maksymalna                 34,0 kW

Masa  (kg)                             43,5

Zawieszenie 

Przednie                                niezależne, kolumny MacPherson mocowane do ramy pomocniczej; sprężyny śrubowe, dwururowe amortyzatory gazowe, stabilizator przechyłów.

Tylne                                      niezależne, wielowahaczowe, mocowane do ramy pomocniczej; sprężyny śrubowe, dwururowe amortyzatory gazowe, stabilizator przechyłów.

Układ kierowniczy

Typ/rodzaj                              przekładnia zębatkowa ze wspomaganiem elektromechanicznym MDPS 

Przełożenie                           2,94 obrotu kierownicy pomiędzy położeniami skrajnymi

Średnica zawracania           10,9 m

Hamulce

Przednie                                tarcze wentylowane 300 x 28 mm 

Tylne                          tarcze lite 284 x 10 mm   

Siłownik                                 podciśnieniowy o średnicy 10,5 cala 

Droga hamowania  

100-0 km/h                            38,3 m  (felgi/opony 17-calowe)

Koła i ogumienie

Standard                               felgi z lekkiego stopu 16 x 6.5;  205/65 R16

Opcja                                     felgi z lekkiego stopu 17 x 7.0; 215/55 R17

Koło zapasowe                    dojazdowe, felga stalowa

Wymiary (mm)

Zewnętrzne

Długość całkowita                4845

Szerokość całkowita           1830  (bez lusterek bocznych)

Wysokość całkowita            1455

Rozstaw osi              2795

Rozstaw kół przednich         1595-1601  (zależnie od rozmiaru felg/ogumienia)  

Rozstaw kół tylnych 1595-1601  (zależnie od rozmiaru felg/ogumienia)

Zwis przedni                            965

Zwis tylny                               1085

Prześwit                                   135

Współczynnik Cd                   0,26 (oporu aerodynamicznego)

 

Wewnętrzne                                      z przodu         z tyłu  

Przestrzeń na głowę                        1028                 965

Przestrzeń na nogi                           1155                 880

Szerokośc na poziomie ramion     1455               1415

Szerokośc na poziomie bioder      1388               1384

Pojemności (w litrach)

Zbiornik paliwa                     65,0

Ładunkowa                            369 l.

Masy (w kg)

Masa własna                         1587

Dopuszczalna                       2050

Rozkład obciążenia             57,6 / 42,4% (przód / tył) 

Osiągi

Prędkość maksymalna (km/h)          192

Przyspieszenie 0-100 km/h (sek.)   9,4

Zużycie paliwa i emisja CO2

Litrów / 100 km*                               5,4

Emisja CO2 (g/km)                          125

* Oficjalne testowe zużycie paliwa w cyklu mieszanym, felgi/opony 16-calowe.

Komentarze w temacie Kia Optima Hybrid na naszym forum

Fanklub Kia to serwis prowadzony przez entuzjastów niezależny od Kia Motors Polska. Na naszych stronach publikujemy najnowsze informacje, opisy poszczególnych modeli, testy oraz ciekawostki dotyczące samochodów marki Kia. Umieszczone na stronie znaki towarowe użyte są wyłącznie w celach informacyjnych i stanowią własność ich producentów.

Wysoki popyt na obecną gamę modelową Kia oraz przewidywany wzrost sprzedaży w przyszłym roku związany z wprowadzeniem nowych modeli to powody decyzji koncernu Kia o uruchomieniu trzeciej zmiany produkcyjnej w europejskiej fabryce na Słowacji i zwiększeniu zatrudnienia o 1000 osób. Proces rekrutacji odpowiednio kwalifikowanych pracowników zakończy się w grudniu br. tak, aby praca trójzmianowa w Żylinie mogła ruszyć już w pierwszym kwartale 2012 roku.