Kia cee’d 1,6 GDI - pierwsza jazda
- piątek, 11 maja 2012
Od początku maja w polskich salonach dostępna jest już druga generacja popularnego modelu cee’d. Po niedawnych debiutach modeli Sportage, Optima czy Rio, jest to kolejny model, który zaskakuje nas stylistyką i jakością wykonania.
Widać, że koreańska marka w ciągu kilku ostatnich lat wykonała ciężką pracę aby zmienić swój wizerunek i osiągnąć obecną pozycję. Bardzo w tym pomogło pozyskanie Petera Schreyera, byłego projektanta Audi i Volkswagena. To pod jego kierownictwem powstała nowa Kia cee’d. Nowy model został zaprojektowany od podstaw w centrum projektowym w Russelheim a produkowany jest w słowackiej fabryce w Żylinie. Tym samym najnowsze samochody Kia są teraz bardziej europejskie niż koreańskie.
Samochód do jazd testowych został użyczony przez AUTO SALON SOLEY z Radlina - autoryzowanego dealera Kia Motors Polska. Otrzymałem cee’da z silnikiem 1,6 GDI o mocy 135KM z manualną 6-biegową skrzynią biegów i pakietem wyposażenia w wersji L. Samochód dodatkowo był wyposażony w system bezkluczykowego otwierania i uruchamiania samochodu KiaSmartKey. Pakiet funkcjonalny zawierający wygląd zegarów deski rozdzielczej KiaSupervisionCluster z wyświetlaczem LCD w środkowej tubie. Regulowany podłokietnik z nawiewami dla pasażerów na tylnej kanapie. Automatyczny system parkowania równoległego KiaAutoParkAssist z funkcją wykrywania wolnej przestrzeni parkingowej.
Nadwozie
W porównaniu do swojego poprzednika, nowy cee’d jest bardziej wyrazistym autem. Grill typu tiger nose stosowany w najnowszych modelach staje się elementem, dzięki któremu od razu poznajemy z jaką marką mamy do czynienia. Wąskie, szerokie reflektory, przetłoczenia na masce i wysoko poprowadzona dolna linia bocznych okien sprawiają, że samochód wygląda naprawdę dobrze. Zmianie uległy również wymiary. Nowy cee’d jest dłuższy i niższy od swojego poprzednika a przy niezmienionej szerokości zwiększono rozstaw kół. Wszystkie te zmiany razem z 16-calowymi aluminiowymi felgami nadają mu bardziej sportowego charakteru.
Wnętrze
Kiedy tylko zająłem miejsce w samochodzie, byłem pozytywnie zaskoczony. Wiele uwagi poświęcono zaprojektowaniu i wykończeniu wnętrza. Zastosowano materiały bardzo dobrej jakości a do dokładności montażu również nie można mieć żadnych zastrzeżeń. Kształt tablicy przyrządów podobny jest do tego stosowanego w Kia Optima, czyli w modelu wyższej klasy. Konsola centralna została skierowana w kierunku kierowcy a przyciski ergonomicznie rozplanowane.
Tablica przyrządów została umieszczona w trzech chromowanych tubach. W testowanej wersji w miejscu analogowego prędkościomierza znajdował się kolorowy wyświetlacz. Opcja ta daje możliwość wyświetlania aktualnej prędkości, chwilowego i średniego spalania, informacji z komputera pokładowego a także informacji z czujników parkowania.
Naszpikowana elektroniką kierownica jest wyposażona w wiele ciekawych opcji. Elektryczne wspomaganie kierownicy KiaFlexSteer, które jest standardem w wersji wyposażenia L, oferuje zmienną siłę wspomagania z trzema trybami pracy: Comfort, Normal i Sport.
Regulacja kierownicy w dwóch płaszczyznach a także wyprofilowane fotele pozwalają zająć odpowiednią, wygodną pozycję. Jazda nowym cee’dem okazała się komfortowa i przyjemna. Poruszaliśmy się głównie po mieście aby ocenić pracę układu kierowniczego, zachowanie w zakrętach oraz widoczność. Trzeba przyznać, że cee’d jest bardzo dobrze wyciszony. Nawet przy większych prędkościach wewnątrz panuje cisza. Silnik jest dopiero słyszalny przy dynamicznym przyspieszaniu a na postoju tylko wskazówka obrotomierza przypomina nam o tym, że jest włączony. Samochód bardzo dobrze radzi sobie z dziurawymi polskimi drogami. Nawet przy przejeżdżaniu przez większe nierówności wszystko jest dobrze tłumione a do kabiny nie dochodzą żadne hałasy. To dzięki nowemu mocowaniu do ramy pomocniczej niezależnego zawieszenia (przednie na kolumnach MacPherson i tylne w układzie multi-link), które w wyniku poszerzenia rozstawu kół − zapewnia odczuwalną poprawę charakterystyki jezdnej i komfortu prowadzenia.
Napęd
Na naszym rynku Kia cee'd dostępna jest z czterema silnikami. Dwa benzynowe: 1,4 DOHC o mocy 100 KM oraz 1,6 GDI o mocy 135 KM oraz silniki diesla: 1,4 CRDi / 90 KM i 1,6 CRDi w dwóch wariantach mocy 110 i 128 KM.
Miałem okazję zobaczyć jak w nowym cee’dzie sprawdza się benzynowy silnik o mocy 135 KM i momencie obrotowym 164 Nm przy 4850 obr/min. Silnik z bezpośrednim wtryskiem i zmiennymi fazami rozrządu dobrze radzi sobie z przyśpieszaniem już przy 2 tys. obr/min. Przy mocniejszym dociśnięciu gazu szybko wkręca się na obroty i dynamicznie przyśpiesza. Cee’d z tym silnikiem pierwszą setkę osiąga w 9,9 s a prędkość maksymalna 195 km/h. Zużycie paliwa podawane przez producenta to 5,8 l/100 km. To bardzo mało jak na silnik o takich możliwościach, ale trzeba mieć na uwadze, że realne zużycie paliwa będzie nieznacznie większe.
Ceny
Za najtańszy samochód trzeba zapłacić 49 990 zł. Tyle kosztuje cee’d z benzynowym silnikiem o pojemności 1,4 litra i mocy 100 KM, 6-stopniową ręczną skrzynią biegów i wyposażeniem w najniższej wersji S. W standardzie dostaniemy już m.in.: przednie i boczne poduszki powietrzne, ESP, komputer pokładowy, radio, centralny zamek, elektrycznie sterowane szyby przednie i lusterka. Dopłaty wymaga lakier metalizowany – 1900 zł i klimatyzacja manualna – 3500 zł.
Testowana przez nas wersja z silnikiem 1,6 / 135 KM w wersji wyposażenia L kosztuje 68 990 zł. Od tej wersji standardem są już światła do jazdy dziennej wykonane w technologii LED, funkcja statycznego doświetlania zakrętów, tylne lampy wykonane w technologii LED, światła mijania włączane czujnikiem zmierzchu. Automatyczna dwustrefowa klimatyzacja, wspomaganie układu kierowniczego o zmiennej sile, elektrycznie składane lusterka zewnętrzne z funkcją kierunkowskazów, czy chromowane obramowanie szyb bocznych.
Podsumowanie
Nowemu cee’dowi przyjdzie się zmierzyć z takimi wymagającymi konkurentami jak Golf, Focus czy Astra. Klientów będzie chciał do siebie przekonać gwarancją na 7-lat lub 150 000 km, która przechodzi bez ograniczeń na kolejnych właścicieli, nowoczesnym designem, dużą możliwością personalizacji poprzez dodatkowe opcje a także dobrym wyposażeniem z zakresu bezpieczeństwa. Dzięki temu nowa Kia cee’d to poważna propozycja w segmencie samochodów kompaktowych.
Zapraszamy do obejrzenia galerii zdjęć oraz dyskusji na naszym forum Kia.
« poprzednia | następna » |
---|
Test: Kia Venga 1.4 - 90 KM
Na polskim rynku Venga zadebiutowała w 2010 roku i już na dobre się tu zadomowiła. O popularności บาคาร่า tego modelu świadczą wyniki sprzedaży Kia, które ostatnio publikowaliśmy. Zaraz po modelu Sportage jest to najchętniej kupowany model tego producenta.
Więcej … Test: Kia Venga 1.4 - 90 KMGOŚCIMY
Naszą witrynę przegląda teraz 13 gościKia Rio kiedyś i dziś – historia modelu.
Dziś sięgamy do początków istnienia modelu Rio. Przedstawimy ewolucję konstrukcyjną jaką przeszedł ten model i drogę od przeciętnego samochodu do najlepiej sprzedającego się modelu w klasie małych samochodów a także zdobywcy wielu prestiżowych wyróżnień za design.
Więcej … Kia Rio kiedyś i dziś – historia modelu.