Reklama

NASI PARTNERZY

Reklama

Kia Venga 1.4 - 90 KM

Kia Venga testKia Venga na polskim rynku zadebiutowała w 2010 roku i już na dobre się tu zadomowiła. To kolejne auto koreańskiego producenta, które zostało zaprojektowane z myślą o europejskim rynku i tutaj też jest produkowane.

 

Nowa Kia Picanto: samochód niewielki lecz w pełni dojrzały

Istotne zmiany konstrukcyjne oraz prawdziwie atrakcyjna stylizacja, budująca poczucie solidności i dojrzałości to najkrótsza charakterystyka nowego Picanto, którego europejska premiera odbywa się na tegorocznym 81 Salonie Samochodowym w Genewie. Efektem wydłużenia karoserii i rozstawu osi jest zarówno wyższy komfort jazdy jak i większa pojemność ładunkowa. Oferowane po raz pierwszy w dwóch wersjach nadwoziowych − pięcio- i trzydrzwiowej, Picanto z powodzeniem konkurować będzie z najlepszymi konstrukcjami w globalnym „miejskim” segmencie „A”. 



Picanto jest najnowszym członkiem rodziny Kia i jako nowa wersja najmniejszego modelu w ofercie stanowi bez wątpienia odważny krok w dziejach tej marki. Bryła nowego Picanto napawa wrażeniem większej stabilności i solidności. Identycznie jak u Vengi i Sportage − „twarz” Picanto otrzymała charakterystyczną atrapę chłodnicy zwaną tygrysim nosem (‘tiger nose grille’). Akcentem wyszukanej technologii i designu są światła LED do jazdy dziennej (opcja wyposażenia) w roli ‘oczu tygrysa’. 

Choć znacznie bardziej stylowy, Picanto pozostaje niezmiennie samochodem praktycznym. Jego długość całkowita wzrosła o 60 mm (do prawie 3,6 m) − przy wydłużonym o 15 mm rozstawie osi. W połączeniu z przemyślaną konstrukcją wnętrza oznacza to większą przestrzeń na nogi kierowcy i przedniego pasażera (o 36 mm) oraz zwiększoną do 200 litrów (tj. o 27 %) objętość ładunkową bagażnika. Dopracowanie detali nadwozia pozwoliło obniżyć współczynnik oporu aerodynamicznego Cd do wartości 0,31 − pozostawiającej większość pojazdów segmentu A daleko w tyle. 

Wyposażenie opcjonalne Picanto obejmuje reflektory typu projektorowego oraz tylne lampy w technologii LED. Atrakcyjnym elementem estetyki zewnętrznej będą koła stalowe lub z lekkiego stopu o średnicy 13-15 cali. Według oczekiwań Kia, model 3-drzwiowy osiągnąć może 33 procent wolumenu sprzedaży nowego Picanto, wychodząc naprzeciw zainteresowaniom młodszej grupy docelowej nabywców tego modelu w Europie. Produkowane wyłącznie w koreańskim zakładzie Seosan, nowe Picanto oferowane będzie dla rynków Europy w dziewięciu kolorach nadwozia (dwa zwykłe i siedem metalizowanych). 

Wysoka jakość użytych materiałów oraz wybór odmian wyposażenia z możliwością indywidualizacji stanowi nowy ‘benchmark’ wyznaczający nowatorskie trendy europejskiego segmentu A. 
Architektura wystroju wnętrza Picanto nie odbiega elegancką funkcjonalnością od stylu nadwozia. Podstawowe elementy sterowania pogrupowano w prosty oraz zrozumiały sposób − by podkreślić szerokość i przestronność kabiny. Dwuramienne koło kierownicy o pogrubionym wieńcu oraz charakterystyczny trój-tubusowy panel wskaźników o wyraźnej i precyzyjnej grafice stanowi ilustrację konsekwencji, z jaką w całej gamie pojazdów marki Kia stosowana jest nowa filozofia designu wnętrza. 

Kolejną nowością, jaką do segmentu A wprowadza nowe Picanto, jest bogatszy wybór wariantów wystroju wnętrza. Do dwóch barw podstawowych − czarnego Ebony Black lub szarego Alpine Grey − dopasować można cztery opcje tapicerki materiałowej, jeden z dwóch pakietów ‘Premium’ lub pakiet specjalny z unikalnymi pokryciami siedzeń w dwóch wariantach kolorystycznych. Oferta ośmiu wersji wystroju wnętrza w połączeniu z odpowiednimi detalami wyposażenia kabiny oraz odcieniami lakieru nadwozia wyznacza niespotykane w tym segmencie poszerzenie możliwości indywidualizowania pojazdów. Wnętrze może więc być stylowe, sportowe lub klasy Premium − zależnie od preferencji nabywcy i wybranej odmiany stylistycznej samochodu. 

Nowe Picanto otrzymało bogatsze wyposażenie, obejmujące m.in. szybę czołową z filtrem UV, automatyczną klimatyzację, elektrycznie składane lusterka boczne, światła główne z funkcją oświetlenia drogi do domu i „powitania”, fotel pasażera z szufladką na drobiazgi, pojemnik podpodłogowy na podręczne przedmioty, wysuwane uchwyty na puszki/butelki z podświetleniem, podświetlane lusterka kosmetyczne w zasłonach słonecznych oraz zachęcający do bardziej ekonomicznej jazdy wskaźnik optymalnego punktu zmiany biegów. 
Do innych nowości należą: bezkluczykowy system uruchamiania samochodu z przyciskiem start/stop silnika, gniazda AUX, IPoda i USB, radioodtwarzacz RDS/CD/MP3, głośnomówiący system komunikacji Bluetooth ze sterowaniem głosowym, aktywne zagłówki, powietrzna poduszka kolanowa kierowcy, fotele i koło kierownicy z podgrzewaniem elektrycznym, czujniki cofania oraz obniżający zużycie paliwa, automatyczny system ISG (zatrzymywania i uruchamiania silnika podczas krótkiego postoju). 

Ekonomiczne silniki i oszczędne zużycie paliwa 
Nowe Picanto z przeznaczeniem na rynki europejskie wyposażone jest w ekonomiczne jednostki napędowe serii Kappa, które charakteryzują się emisją CO2 od 90 g/km i niskim zużyciem paliwa − nawet 4,1 l/100 km. 

Oferowane będą trzy wersje silnika Kappa: czterocylindrowa o pojemności 1248 cm3 rozwijająca moc 85 KM i moment obrotowy 121 Nm oraz dwie trzycylindrowe o pojemności 998 cm: benzynowa i ‘Bi-Fuel’ (alternatywnie zasilana gazem LPG lub benzyną). W wersji benzynowej moc silnika wynosi 69 KM a moment obrotowy 95 Nm. Wersja ‘Bi-Fuel” wytwarza moc 82 KM i moment 94 Nm. Oprócz zbiornika LPG o pojemności 35 litrów, nowe Picanto w wersji ‘Bi-Fuel’ posiada 10-litrowy zbiornik benzyny, wystarczający do pokonania nawet 150 km po wyczerpaniu się zapasu paliwa gazowego. 

Dla oferowanych w Europie odmian modelowych Picanto dostępny będzie ekonomizujący zużycie paliwa pakiet Eco-Dynamics (system ISG, zaawansowany sterownik alternatora, wysokowydajny rozrusznik oraz ogumienie o niskich oporach toczenia). Pakiet ten powoduje dalszy spadek emisji CO2 − do 90-105 g/km, co kwalifikuje wszystkie odmiany modelowe Picanto do uzyskania ulg podatkowych wszędzie tam, gdzie jest to możliwe, pozwala także jeszcze bardziej obniżyć zużycie paliwa − do poziomu 4,1 - 5,6 l/100 km. 

Wyposażeniem seryjnym wszystkich odmian modelowych nowego Picanto jest pięciostopniowa przekładnia manualna; w wersjach z 85-konnym silnikiem o pojemności 1,25 litra dostępna będzie opcjonalnie automatyczna przekładnia czterostopniowa. 

Nowe Picanto wyposażone jest w hamulce tarczowe na czterech kołach (standard we wszystkich odmianach modelowych z systemem elektronicznej stabilizacji toru jazdy ESC), układ przeciwblokowania kół ABS, elektroniczny rozdział siły hamowania EBD oraz wspomaganie hamowania awaryjnego Brake Assist. Skuteczność hamowania − 41 metrów 100-0 km/h należy do najlepszych w tej klasie pojazdów, przewyższając osiągi wielu innych modeli segmentu A. Picanto bez systemu ESC posiada na kołach tylnych hamulce bębnowe. 

Ochrona pasażerów i osób pieszych
Nowej konstrukcji nadwozie Picanto zawiera więcej elementów ze stali o dużej wytrzymałości, pierścieniowe wzmocnienia słupków B i C oraz dodatkowe wzmocnienia pomiędzy przegrodą czołową a gniazdami zawieszenia, zwiększające sztywność samochodu. Stali o dużej wytrzymałości użyto także do podwyższenia odporności słupków B i progów karoserii na wypadek uderzenia bocznego. Poziome belki wzmacniające drzwi zostały odpowiednio przedłużone, by zachodzić na słupki środkowe, a drzwi przednie otrzymały także poliuretanowe „poduszki”, tłumiące skutki ewentualnej kolizji bocznej.

Opcjonalne wyposażenie bezpieczeństwa obejmuje nawet siedem poduszek powietrznych (łącznie z nową poduszką kolanową kierowcy), system elektronicznej stabilizacji toru jazdy, wspomaganie ruszania na wzniesieniu (Hill Start Assist) oraz aktywne zagłówki foteli przednich, chroniące kręgi szyjne kierowcy i pasażera w razie kolizji tylnej. Do standardu wyposażenia pojazdów sprzedawanych w Europie należy system ESS (Emergency Stop Signal), który ostrzega innych kierowców o sytuacji gwałtownego hamowania przez trzykrotne błyśnięcie świateł STOP. 
Dodatkowa belka ochronna pod przednim zderzakiem, odchylenie zamka i zatrzasku maski silnika o 50 mm od linii środka oraz zastosowanie deformowalnej maski silnika przed szybą czołową pozwala zmniejszyć zagrożenie osób pieszych w przypadku ewentualnej kolizji z nowym Picanto. 

W celu redukcji NVH (czyli hałasów, drgań i wibracji) − w nowym Picanto zastosowano hydrauliczne poduszki zawieszenia silnika i skrzyni przekładniowej o zwiększonej grubości, trójwarstwową wykładzinę głuszącą przegrody czołowej, podwójne uszczelki drzwi oraz obniżające szumy aerodynamiczne, wygładzone lusterka boczne − w połączeniu z odsunięciem gniazda anteny radiowej na tylną krawędź dachu.

Fanklub Kia to serwis prowadzony przez entuzjastów niezależny od Kia Motors Polska. Na naszych stronach publikujemy najnowsze informacje, opisy poszczególnych modeli, testy oraz ciekawostki dotyczące samochodów marki Kia. Umieszczone na stronie znaki towarowe użyte są wyłącznie w celach informacyjnych i stanowią własność ich producentów.

Ostatnio prezentowaliśmy pierwsze szkice nowego Kia Track’ster. Podczas salonu motoryzacyjnego w Chicago, Kia ujawniła więcej informacji na temat tego modelu. Kia Track’ster to nowoczesny hatchback bazujący na modelu Soul. Został wyposażony w turbodoładowany 2-litrowy silnik o mocy 250KM oraz napęd na 4 koła (AWD) oraz sześciobiegową ręczną skrzynię biegów.