Reklama

NASI PARTNERZY

Reklama

Kia Venga 1.4 - 90 KM

Kia Venga testKia Venga na polskim rynku zadebiutowała w 2010 roku i już na dobre się tu zadomowiła. To kolejne auto koreańskiego producenta, które zostało zaprojektowane z myślą o europejskim rynku i tutaj też jest produkowane.

 

Kia Ray EV – pierwszy elektryczny samochód Kia.

Kia Ray EV (Electric Vehicle) to zero-emisyjny mały miejski samochód o pudelkowatym kształcie, przypominającym nieco większego Soula. Po raz pierwszy został zaprezentowany w grudniu 2011 roku. Teraz Kia potwierdziła, że model wejdzie do produkcji. Będzie to pierwszy elektryczny pojazd marki Kia.

Pomimo nietypowego pudełkowatego kształtu i małych wymiarów zewnętrznych (3,6-metra), wewnątrz wygospodarowano naprawdę dużo miejsca. Z przodu pojazd został wyposażony w typowy dla obecnych modeli Kia grill, a także LED-owe światła do jazdy dziennej. Ciekawym rozwiązaniem są również asymetrycznie otwierane drzwi. Od strony kierowcy otwierają się w standardowy sposób a od strony pasażera tylne drzwi są przesuwane. Ułatwia to wsiadanie do samochodu na ciasnych parkingach. Pojazd został zaprojektowany wyłącznie na potrzeby lokalnego koreańskiego rynku. Posiada przedni napęd i wyposażony jest w silnik elektryczny o mocy 50 kW.  Polimerowe akumulatory o pojemności 16,4 kWh zostały zabudowane pod podłogą i tylną kanapą pojazdu, a ich żywotność producent przewidział na 10 lat.

Mimo wyższej masy własnej niż wersja o napędzie spalinowym, osiągi samochodu Ray EV są całkowicie akceptowalne dzięki rozwijanemu przez silnik elektryczny momentowi obrotowemu 167 Nm (+77% w stosunku do wersji poprzedniej). EV przyspiesza szybciej niż wersja benzynowa (0-100 km/h w ciągu 15,9 sek.), a jego prędkość maksymalna wynosi 130 km/h. Czas ładowania akumulatorów ze zwykłej sieci domowej 220 V wynosi 6 godzin, a z gniazda szybkiego ładowania − zaledwie 25 minut.

Zestaw wskaźników na desce rozdzielczej Ray EV obejmuje pierwszy w samochodzie tego typu system precyzyjnej nawigacji, pokazujący punkty normalnego i szybkiego ładowania znajdujące się w aktualnym zasięgu jazdy. Kierowca ma do wyboru dwa tryby pracy automatycznej skrzyni przekładniowej w zakresie Drive: „E” (‘eco’) zmniejszający zużycie prądu by wydłużyć zasięg jazdy oraz „B” (‘brake’) nastawiony na maksymalny odzysk energii m.in. podczas zjazdów z pagórków lub wzniesień.

Kia Ray EV to samochód rzeczywiście innowacyjny. Jego serce − silnik elektryczny osiąga 93% sprawności energetycznej, co jest wynikiem najlepszym w tym segmencie pojazdów. Nowatorska konstrukcja akumulatorów pozwala obniżyć ich masę o 13% przy wzroście gęstości energetycznej o 15% w stosunku do systemów proponowanych przez konkurencję.

Kia Ray EV wyposażona jest także w nowe rozwiązanie odzysku energii podczas hamowania (regenarative braking system), wykorzystujący napędzany silnikiem elektrycznym, aktywny siłownik hydrauliczny, który dzięki utrzymywaniu ciśnienia w układzie hamulcowym pozwala niezależnie od okoliczności − utrzymać stałą siłę nacisku na pedał hamulca. Nad bezpieczeństwem pasażerów samochodu Ray EV czuwa sześć poduszek powietrznych oraz standardowe systemy elektroniczne − VDC (dynamicznej kontroli toru jazdy) oraz HAC, zapobiegający staczaniu się pojazdu podczas ruszania na wzniesieniu.

W roku 2012 Kia planuje produkcję 2500 samochodów Ray EV, z których większość trafi do koreańskich agencji rządowych oraz instytucji użyteczności publicznej. Będzie to kontynuacja długoterminowego programu badawczo-rozwojowego, którego celem jest udostępnienie odbiorcom światowym przyjaznych środowisku naturalnemu środków transportu drogowego w okresie najbliższych 10 lat.

Kia Ray EV / Dane techniczne

WYMIARY

Długość: 3593 mm

Szerokość: 1595 mm

Wysokość: 1700 mm

Rozstaw osi: 2520 mm

Masa własna: 1185 kg

NAPĘD

Silnik elektryczny: 50 kW

Moc maksymalna: 68 KM

Moment maksymalny: 167 Nm

ZASILANIE

Napięcie / rodzaj: 330V, akumulatory polimerowe litowo-jonowe

Pojemność: 16,4 kWh

Czas ładowania: 6,0 godzin (cykl normalny) / 25 minut (cykl przyspieszony)

OSIĄGI

Przyspieszenie 0-100: 15,9 sekundy

Prędkość maksymalna: 130 km/h

Zasięg maksymalny: 139 km 

Fanklub Kia to serwis prowadzony przez entuzjastów niezależny od Kia Motors Polska. Na naszych stronach publikujemy najnowsze informacje, opisy poszczególnych modeli, testy oraz ciekawostki dotyczące samochodów marki Kia. Umieszczone na stronie znaki towarowe użyte są wyłącznie w celach informacyjnych i stanowią własność ich producentów.

Kia Sportage zwyciężyła w kategorii „Znak Czasów” w tegorocznym plebiscycie Samochód Roku 2011, organizowanym przez magazyn Playboy. Playboy zwykle pokazuje piękne kobiety. Jednak raz do roku dziennikarze wskazują najlepsze ich zdaniem samochody. Samochód Playboya nie ma łatwego życia. Musi być wystarczająco piękny, by nie przynosić właścicielowi wstydu...