- Błąd
Kia Ray EV na Salonie Samochodowym w Paryżu
- poniedziałek, 01 października 2012
Kia Ray EV (Electric Vehicle) to pierwszy elektryczny samochód marki Kia, zaprojektowany wyłącznie na potrzeby rynku koreańskiego.
Prezentowana podczas Salonu Samochodowego w Paryżu Kia Ray EV to miejski zero-emisyjny samochód o dynamicznych osiągach. Źródłem napędu jest silnik elektryczny o mocy 50 kW, który za pośrednictwem automatycznej skrzyni przekazuje napęd na przednie koła. Do zasilania służą polimerowe akumulatory litowo-jonowe o pojemności 16,4 kWh, które pozwalają na przejechanie do 139 km z pojedynczego naładowania. Są one zabudowane pod podłogą i tylną kanapą pojazdu, a ich żywotność przewidziana jest na 10 lat.
Mimo wyższej masy własnej niż wersja o napędzie spalinowym, osiągi samochodu Ray EV są całkowicie akceptowalne dzięki rozwijanemu przez silnik elektryczny momentowi obrotowemu 167 Nm (+77% w stosunku do wersji poprzedniej). EV przyspiesza szybciej niż wersja benzynowa (0-100 km/h w ciągu 15,9 sek.), a jego prędkość maksymalna wynosi 130 km/h. Czas ładowania akumulatorów ze zwykłej sieci domowej 220 V wynosi 6 godzin, a z gniazda szybkiego ładowania − zaledwie 25 minut.
Zestaw wskaźników na desce rozdzielczej Ray EV obejmuje pierwszy w samochodzie tego typu system precyzyjnej nawigacji, pokazujący punkty normalnego i szybkiego ładowania znajdujące się w aktualnym zasięgu jazdy. Kierowca ma do wyboru dwa tryby pracy automatycznej skrzyni przekładniowej w zakresie Drive: „E” (‘eco’) zmniejszający zużycie prądu by wydłużyć zasięg jazdy oraz „B” (‘brake’) nastawiony na maksymalny odzysk energii m.in. podczas zjazdów z pagórków lub wzniesień.
Kia Ray EV to samochód rzeczywiście innowacyjny. Jego serce − silnik elektryczny osiąga 93% sprawności energetycznej, co jest wynikiem najlepszym w tym segmencie pojazdów. Nowatorska konstrukcja akumulatorów pozwala obniżyć ich masę o 13% przy wzroście gęstości energetycznej o 15% w stosunku do systemów proponowanych przez konkurencję.
Kia Ray EV wyposażona jest także w nowe rozwiązanie odzysku energii podczas hamowania (regenarative braking system) wykorzystujący napędzany silnikiem elektrycznym aktywny siłownik hydrauliczny, który wytwarzając stałe ciśnienie w układzie hamulcowym umożliwia niezależnie od okoliczności − operowanie pedałem hamulca ze stałą siłą. Nad bezpieczeństwem pasażerów samochodu Ray EV czuwa sześć poduszek powietrznych oraz standardowe systemy elektroniczne − dynamicznej kontroli toru jazdy VDC (Vehicle Dynamics Control) oraz HAC (Hill Assist Control), zapobiegający staczaniu się pojazdu podczas ruszania na wzniesieniu.
W roku 2012 Kia planuje produkcję serii 2500 samochodów Ray EV, z których większość ma trafić do koreańskich agend rządowych oraz instytucji użyteczności publicznej. Będzie to kontynuacja długoterminowego programu badawczo-rozwojowego, którego celem jest udostępnienie odbiorcom światowym przyjaznych środowisku naturalnemu środków transportu drogowego w okresie najbliższych dziesięciu lat.
Dane techniczne
WYMIARY
Długość 3593 mm Szerokość 1595 mm
Wysokość 1700 mm Rozstaw osi 2520 mm
Masa własna 1185 kg
NAPĘD
Silnik elektryczny 50 kW
Moc maksymalna 68 KM Moment maksymalny 167 Nm
ZASILANIE
Napięcie/ rodzaj 330V, akumulatory polimerowe litowo-jonowe
Pojemność 16,4 kWh
Czas ładowania 360 minut (w cyklu normalnym) lub 25 minut (w cyklu przyspieszonym
OSIĄGI
Przyspieszenie
0-100 km/h 15,9 sekundy
Prędkość maksymalna 130 km/h
Zasięg maksymalny 139 km
« poprzednia | następna » |
---|
Test: Kia Venga 1.4 - 90 KM
Na polskim rynku Venga zadebiutowała w 2010 roku i już na dobre się tu zadomowiła. O popularności บาคาร่า tego modelu świadczą wyniki sprzedaży Kia, które ostatnio publikowaliśmy. Zaraz po modelu Sportage jest to najchętniej kupowany model tego producenta.
Więcej … Test: Kia Venga 1.4 - 90 KMGOŚCIMY
Naszą witrynę przegląda teraz 1 gośćKia Rio kiedyś i dziś – historia modelu.
Dziś sięgamy do początków istnienia modelu Rio. Przedstawimy ewolucję konstrukcyjną jaką przeszedł ten model i drogę od przeciętnego samochodu do najlepiej sprzedającego się modelu w klasie małych samochodów a także zdobywcy wielu prestiżowych wyróżnień za design.
Więcej … Kia Rio kiedyś i dziś – historia modelu.